Grip op nat wegdek

Grip op nat wegdek

De belangrijkste rol van een band is het bieden van veiligheid - in alle omstandigheden. Grip is hiervan een van de belangrijkste prestatiekenmerken.

Een betere grip en een lagere rolweerstand vallen echter vaak moeilijk te verenigen, en leidden in het verleden gewoonlijk tot compromissen wat de prestaties betreft.

label

Het nieuwe bandenlabel richt zich op één onderdeel hiervan: de prestaties bij het remmen op een nat wegdek.

Ook de grip op nat is onderverdeeld in 7 categorieën. G is de categorie met de langste remafstand, A is de categorie met de kortste remafstand. De grip op nat wordt gemeten door het analyseren van de remafstand op een nat oppervlak.

Banden met een uitstekende grip op nat zorgen voor:

- een kortere remafstand op natte wegen

- betere handlingprestaties op natte wegen

- stabieler bochtenwerk en stuurgedrag op natte wegen

Voordeel
Bij een noodstop kan de remafstand van banden uit klasse A tot 30% korter zijn dan de remafstand van banden uit klasse G. Dat betekent – voor een personenwagen die 80 km/u rijdt – een remafstand die 18 meter korter is.

Het spreekt voor zich dat deze gegevens ook afhankelijk zijn van de eigenschappen van de auto en de algemene rijomstandigheden.

Testband / referentieband

Om de invloed van de testbaan zoveel mogelijk uit te sluiten wordt er gebruik gemaakt van een standaard referentieband. (SRTT: Standard Reference Test Tyre)

- Deze referentieband is identiek voor alle bandenfabrikanten.

- Iedere bandenfabrikant vergelijkt de grip van de te testen band met dezelfde referentieband.

- Asfalt wegdek met 0.5 - 1.5 mm waterdiepte

- Remvertraging met ABS 80-20 km/u. Meting remafstand

- Doordat de Wet Grip Index (WGI) is gebaseerd op de vergelijking tussen de te testen band en de referentieband, zijn de resultaten op iedere baan representatief.   

Powered By OpenCart
Bakker Banden Muntendam © 2024